Velkommen til Villa Lykke

Villa Lykke er en blogg hvor jeg ønsker å samle og dele inspirasjon og glede over små og store ting i livet. Interiør, reise, foto og mote noen av mine interesser, og det vil sannsynligvis bloggen bære preg av. Jeg har ofte med meg kameraet, og dersom ikke annet er oppgitt er bildene tatt av meg. Det er veldig hyggelig at du besøker bloggen min, men jeg håper du respekterer åndsverkloven og ber om tillatelse før du evt. bruker noen av bildene.

Hilsen


lørdag 9. januar 2010

Veien videre...

2009 er tilbakelagt















og et nytt år ligger fremfor oss


I den forbindelse føler jeg for å gjøre et tilbakeblikk på tiden som er over, samtidig som jeg vil tenke fremover i forhold til Villa Lykke og videre blogging...


Så langt tilbake som jeg kan huske har jeg funnet masse inspirasjon i magasiner og diverse andre steder. Både angående interiør, men også mange andre  temaer. Dette har jeg enten skrevet ned, eller klippet ut og samlet i permer, på gule lapper i tidpslanleggeren min og i papirbunker. Ved å lage en blogg tenkte jeg at jeg ville få et papirløst sted å samle inspirasjon, hvor jeg også kunne legge inn noen egne bilder, tanker og idèer og minner fra små eller store opplevelser.


Ingen andre enn MrNostalgia fikk vite om bloggen min fordi jeg ønsket at bloggen først og fremst skulle være mitt "fristed" hvor jeg ikke ble "vurdert" eller "observert" av noen som kjenner meg. Hvis noen i Blogglandia mer eller mindre tilfeldig oppdaget bloggen min og fant inspirasjon hos meg var det selvsagt veldig koselig (det synes jeg fortsatt).


Det jeg imidlertid ikke hadde forutsett var at jeg etter hvert skulle bli såpass godt "kjent" med mange av personene bak bloggene i Blogglandia (til tross for at jeg aldri har møtt dem/dere personlig). Det er selvsagt forskjell på hvor mye hver enkelt forteller om livet sitt og seg selv, men i tillegg til å dele inspirasjon og glede har noen også valgt å dele svært personlige erfaringer som har gjort sterkt inntrykk. Jeg har vært både vært dypt rørt og er full av beundring over flere av dere som har taklet vanskelige perioder, samtidig som dere har vist styrke, optimisme, og livsglede.


Gjennom Blogglandia og Villa Lykke har jeg fått mer enn et "inspirasjons-samlested". Jeg har i tillegg fått del i et positivt felleskap og knyttet et form for "vennskap" på tvers av bla. alder, yrke, bakgrunn og bosted. Jeg ha fått kontakt med mange flotte mennesker som jeg sannsynligvis aldri hadde møtt ellers. Dette gir meg visshet om at jeg har lyst til å fortsette å blogge, men i det siste har jeg tenkt en del på hva ønsker jeg med bloggingen og med Villa Lykke...


Interiør er en stoooor interesse hos meg og jeg blir veldig inspirert av vakre ting, og interiør i ulike varianter: Private hjem, hoteller, kafèer, interiørbutikker, interiørmagasiner og ikke minst i blogger og på nettet. Det er grunnen til at jeg tar mye bilder av dette, og til at mange av innleggene mine dreier seg om interiør i en eller annen form. Det er også årsaken til at jeg meldte meg inn i NIB.

Jeg blir svært inspirert av rene interiørblogger, men også av blogger som kombinerer interiør med andre inspirerende tema, og av blogger som ikke handler om interiør i det hele tatt. Mange medlemmer av NIB klarer utmerket å kombinere det å være en "interiørblogger" med det å dele inspirasjon fra andre deler av livet. Hvis Villa Lykke kan være et slikt sted er det fint. MEN - jeg har ikke lyst til at bloggen skal bli et sted hvor jeg får dårlig samvittighet fordi den ikke handler nok om interiør. (Hvis noen gir meg tilbakemeldinger på at bloggen min ikke burde være medlem av NIB så vil jeg vurdere å melde meg ut).
I tillegg til interiørrelaterte temaer finner jeg stor inspirasjon og glede i små og store ting som foto, mote, bøker, musikk, dikt, kunst, og ikke minst av å reise, oppleve et nytt sted eller i møte med andre mennesker. Livet har så mye spennende og vakkert å tilby - man må bare ta seg tid til å legge merke til det! Dette ønsker jeg også skal gjenspeiles i bloggen min. Slik tanken bak Villa Lykke opprinnelig var…


Noen ganger renner jeg over av ting jeg har lyst til å dele på bloggen, mens i andre perioder er livet så travelt eller jeg har rett og slett ikke så mye jeg brenner for å dele. Da vil jeg gjerne kunne være ”gjesteleser” på andres blogger uten dårlig samvittighet. Jeg føler dessverre at mange, spesielt oss jenter, går rundt med dårlig samvittighet på så mange områder i livet. Bloggen(e) min/vår(e) bør ikke være en av dem. Jeg synes det er leit hvis vi blir stresset eller har dårlig samvittighet fordi vi ikke kommenterer nok, lager hyppige nok innlegg, ikke skriver om de rette tingene, eller ikke synes det vi skriver er bra nok. Tiden man bruker på blogging bør føles positiv og meningsfyllt, og poenget med bloggen(e) er vel å være en kilde til glede for oss selv - og gjerne også for andre...


Det var mine lange og noe usammenhengende tanker om blogging og Villa Lykke hittil og fremover. Jeg er takknemmlig for å ha oppdaget Blogglandia og alle dere herlige bloggjenter. Jeg håper dere og jeg vil fortsette å finne glede i å lage og lese innlegg, og setter stor pris på hver eneste kommentar som er lagt igjen på bloggen min. Jeg er fortsatt litt i tenkeboksen i forhold til hvordan jeg ønsker at Villa Lykke skal være fremover med tanke på form og innhold, men det er veldig hyggelig om dere vil være med på veien videre. Det er vel egentlig slik at livet (og bloggen) blir til mens vi går... Jeg gleder meg til et nytt bloggår sammen med dere.

Varm helgeklem fra MiaNostalgia (på en veldig kald dag her i Oslo).

Foto: Anthroplogie.com

8 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg SÅ godt igjen i det du skriver og har flere ganger vurdert bloggen min opp og ned i mente i forhold til innhold. En av mine største interesser innkludert interiør er jo også mote, så jeg vurderte en stund å lage meg en ren moteblogg også siden Fjellrosa jo er en interiørblogg. Men å ha to forskjellige blogger som skal manøvreres blir litt drøyt, og til slutt fant jeg ut at Fjellrosa tross alt er min blogg og den handler jo om akkurat det jeg vil den skal handle om. Om det ikke passer de som er ute etter en ren interiørblogg så er det jo deres valg om de ønsker å lese eller ikke. Det jeg sliter litt mellom nå er hvor personlig jeg skal bli på bloggen for jeg føler på sett og vis jeg viser litt lite av meg sjøl. Det blir ikke så mye personlig der inne og alt jeg tenker på er jo ikke interiør og mote. Samtidig er bloggen min godt kjent både blandt venner, kjente og familie så slik sett bør jeg jo heller ikke utlevere for mye. Nei, det er litt utrolig at man skal ha så mange tanker om dette *lol*

    Jeg synes hvertfall bloggen din er flott og det gleder meg at du fortsetter inn i det nye året. Godt nytt år forresten og fortsatt god helg :)

    SvarSlett
  2. Det var hyggelig og interessant å lese innlegget ditt som oppsummerer en del av tankene dine rundt blogging. Tror det er en del som kjenner seg igjen i det du skriver! For meg er det veldig viktig å ha glede av bloggen min og skrive i eget tempo (som får tiden er litt vel høyt...). Og så håper jeg at andre kan få noe ut av det jeg skriver om. Vil heller ikke at blogging skal føles stressende og bli et pliktløp. Det var i alle fall veldig hyggelig å stikke innom hos deg, og jeg kommer sikkert tilbake hit! Han en fin kveld :)

    SvarSlett
  3. Jeg er iallefall glad for at du er oppdaget i bloggverdenen, og jeg setter også pris på alle de gangene du har vært innom hos meg og lagt igjen en hilsen. Jeg synes det er helt umulig å bli involvert eller interessert i andre som blogger. Det sier seg selv at det er en person bak en blogg, og det bloggen handler om, sier litt om denne personen. Fordelen med å blogge er at man kan trekke seg vekk når som helt, og at du kan blogge om hva som helst når du selv ønsker det. Noen ganger kjenner jeg at blogglandia har litt for mye av alt, og noen ganger trenger jeg en pause. Og da er det greit å kunne styre det blogglivet selv. Bra innlegg fra deg Mia, like it.

    Jo vi har kost oss resten av dagen i dag. Deilig kveldsmiddag, og nå er ungene i seng. Så da er det voksentid og tv titting som står på programmet. Måtte bare innom bloggen litt først før jeg benker meg foran tven.

    Klem Minmill

    SvarSlett
  4. This post resonates so much with my own feelings about blogging! I want to talk about art, poetry, design, food, travel, and other things that inspire me, but my own life always seeps in as well, and so the blog changes and evolves as I do. I used to worry about this, but the longer I blog and the more I read other people's blogs, the more I feel like it's okay to just let my blog be what it is. Still, this past week, as you know, has been a tough one for me, and I didn't have the energy left to comment on other people's blogs. I'll admit that it makes me feel guilty when I can't, even though I know that blogging friends will understand!

    As far as your blog goes, I love coming here! You combine beauty, inspiration, and insight in your posts, and it's always a treat to visit.

    xoxo Gigi

    SvarSlett
  5. Hei!

    Tusen takk for fine gratulasjoner på bursdagen min:)

    Det viktigste er at du blogger fordi du syntes det gir glede og energi, ikke tar energi! Du former bloggin din slik du vil - synets det er viktig å frem at det er en hobby!Det finnes uendelig mange fine mennesker i blogglandia!

    Stor klem fra Ida

    SvarSlett
  6. Hei Mia!
    Så langt, velskrevet, reflektert og fint innlegg.Tror mange kjenner seg igjen i mye du skriver.
    Det virker i alle fall som du har lyst til å fortsette å oppholde deg i Blogglandia, og det er flott!
    Tror ikke du skal stresse for mye med om innleggene er rene interiør-reporatajer eller om du beveger deg litt på utsiden av dette temaet. Tror også sånn som NIB er litt runde i kantene her. Hvis ikke går det jo ann å melde seg ut av NIB om det blir for begrensende for deg.
    Nei, vet du jeg har ikke vært på markedet i Notting Hill. Har ikke vært i Notting Hill i det hele tatt faktisk. London har jo så mange bydeler og man må bruke mange reiser for å tråle gjennom dem alle. Notting Hill står høyt oppe på listen min.
    Ha en glad dag! Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  7. amazing images to look back on.

    SvarSlett
  8. Oh your pictures are amazing. and I adore your blog. I think I will follow.

    SvarSlett